Formidabel – Wolter Kroes

Begeleid door een volledig orkest, slaat Wolter Kroes op het album FORMIDABEL een muzikale weg in die door geen enkele Nederlandstalige artiest is begaan. Swingend, croonend, jubelend en vol passie brengt Kroes op dit album de grote ‘songbook’-klassiekers. Hij zet dit klassieke werk echter volledig naar zijn eigen hand, met Nederlandstalige teksten die door Jan Keizer op maat voor hem zijn geschreven. Met FORMIDABEL levert Kroes een Nederlandstalige album met internationale grandeur af.

Wolter Kroes heeft altijd zijn hart gevolgd. Sinds de vonk ontvlamde die heb deed besluiten om een leven in liedjes te leiden, is wars van muzikale trends of tijdelijke hitgevoeligheid het vuur altijd blijven branden. Een Nederlandstalig album in de klassieke bigband-traditie, maakt een cirkel rond. “Het is de muziek die me als jonge jongen achter het drumstel deed kruipen”, aldus Kroes. “Maar ook de muziek die me daar vervolgens achter vandaan haalde om als zanger verder te gaan. Maar met een twist, omdat het nu Nederlandstalig is.”

Nooit eerder is een smaakvolle selectie evergreens in het Nederlands gebracht en met zo veel oog en oor voor de kleinste details opgenomen. In een tijd dat het ambacht dat albums maken is verloren lijkt, bewijst FORMIDABEL dat bepaalde muziek alleen maar sterker wordt als het onderdeel is van een zorgvuldig samengestelde liedjescollectie. De openingstrack is een bewerking van Charles Aznavours FormidableWat Is Het Leven Toch Mooi steekt Louis Armstrongs Wonderful World een fraai nieuw jasje en het springerige en tegelijk melancholische Die Tijd Van Toen is een opvallende bewerking van Bobby Darins klassieker Things. “Aan de titeltrack heb ik de hele nacht doorgewerkt, zo enthousiast was ik. Bij het schrijven ben ik volledig in Wolters hoofd gaan zitten”, aldus Jan Keizer, die dan ook niet van ‘vertalingen’ wil spreken. “Het was een combinatie van de sfeer van het origineel vangen, met teksten die door niemand anders dan Wolter gezongen kunnen worden. Daardoor is het een uniek album geworden.”

Hoe ‘anders’ ook, wie de carrière van Wolter Kroes heeft gevolgd, weet dat FORMIDABEL er ooit moest komen. Wolter is tenslotte begonnen als jazzdrummer, viel op tijdens een talentenjacht toen hij Al Marino’s Spanish Eyes zong en heeft ook al jaren met Niemand Anders een in het Nederlands vertaalde Shirley Bassey-song (Never Never) in zijn repertoire. “I’ll Never Fall In Love Again van Tom Jones was zelfs een van de eerste nummers waarvan ik de orkestband had om mee het land in te gaan”, zo mijmert Kroes. “Die heb ik nu heel sfeervol en tegelijk bombastisch als Zonder Jou opgenomen. Je moet de nodige levenservaring hebben om dit werk écht goed te kunnen brengen en op dat punt in mijn leven ben ik nu aanbeland. FORMIDABEL is in eerste instantie een eerbetoon aan mijn ouders, zij hebben me hiermee in aanraking gebracht. Toen ik het mijn vader liet horen, is wel een traantje gevloeid. Ik hoop dat ik op mijn beurt met deze muziek en de manier waarop ik er mijn eigen draai aan heb gegeven ook weer nieuwe generaties inspireer!”

Muzikaal zoekt FORMIDABEL de breedte op, maar alle nummers passen Wolter Kroes als het maatpak dat hij op de albumhoes draagt. Het feit dat FORMIDABEL zo ‘anders’ is en tegelijk ‘helemaal Wolter Kroes’ blijft, vervult de zanger van trots en dat hoor je terug. Nummers als het lieflijke L.O.V.E. (origineel van Nat King Cole) en het swingende Engel Van Mijn Hart (Good Looking Woman van Joe Dolan) komen volledig uit Wolters hart. De nummers, opgenomen met producer Edwin van Hoevelaak in de Rooftop Studios, zijn stuk voor stuk voorzien van tintelfrisse arrangementen. “Het had makkelijk geweest om alle muziek van oude orkestbanden te halen, dat voelde niet goed”, aldus de zanger. “Dan moet ik me vormen naar het werk van een ander, terwijl ik juist mijn eigen gevoel wil overbrengen. Daarom ben ik zo blij met de fantastische teksten van Jan Keizer, die daar één ingrediënt van zijn. Maar álles moest kloppen, dus is voor elk nummer tevens een nieuwe partituur geschreven. Elk nummer is ingespeeld door een volledig orkest, met veel strijkers en een batterij blazers. Met Edwin van Hoevelaak ben ik naar Londen gegaan om FORMIDABEL te masteren in de wereldberoemde Metropolis Studios, waar ook de mastering voor artiesten als Adele, Tom Jones, Amy Winehouse en vele anderen is gedaan. Dit om exact het juiste geluid te krijgen. Ik heb veel geïnvesteerd in dit project, zowel emotioneel als financieel. Muziek is gevoel en de luisteraar prikt er dwars doorheen als de details niet helemaal goed zijn uitgewerkt. Je moet iets goed doen, of er gewoon niet aan beginnen.”